28 apr. 2010

En lokal specialitet


Fläcklungört är lite av en specialitet för Sjöbotrakten. I hela landet finns den bara i vissa delar av Skåne, och just Sjöbo kommun är ett fäste för den här trevliga vårblomman.
Fläcklungörten är dock inte okänd på andra håll. Den odlas nämligen som trädgårdblomma i mer eller mindre förädlade former. Då jag såg den första gången i en dunge ute vid Lövestad trodde jag därför att den hade spritt sig från en trädgård, men floran berättar att den är vild här.

Fläcklungörten har en syster, den vanliga lungörten. Skillnaden är främst de ljusa fläckarna på bladen. Medan lungörten trivs i lummig skog, så klarar fläcklungörten av en torrare och öppnare miljö. Där den växer kan den vara livskraftig, så det är egentligen konstigt at den inte är mer utbredd.

Fläcklungörten blommar redan i april, men fortsätter hela våren och in i juni. Blommorna sitter på en spiral av blomknoppar, så även om varje blomma bara håller ett par dagar kommer det ständigt nya. Det roliga med båda lungörterna är att blommorna är rödlila när de slår ut men sedan blir de blå.

Känner du platser där Fläcklungörten blommar får du gärna skicka ett mail

2 kommentarer:

  1. Då jag har problem med mitt mail så får jag lämna en kommentar. Vi har fläcklungört i trädgården och jag har även tagit skott av den som jag har planterat i parkdelen av trädgården. Den trivs mycket bra här och vi har sandig jord.
    En av mina favoriter just för att de blommar så länge och är flerfärgade.
    / Pella

    SvaraRadera
  2. Ja, då kan jag inte säga om det är en trädgårdssort eller den vilda fläcklungörten, men jag tror att man har hämtat in den vilda växten till bondträdgårdarna.

    SvaraRadera